Вибори під час війни?
Вибори та війна несумісні.
Вибори під час війни неможливі. Це очевидно.
Фактично, неможливо провести вибори під час війни.
Конституція України не передбачає виборів під час війни.
Однак, гостро постало питання усунення режиму zє-узурпаторів.
Цього ж вже вимагає й нова адміністрація США.
Громадянська мережа «ОПОРА» наголошує на небезпечних ризиках проведення виборів під час війни.
• “Вибори в Україні зараз — це вбивство національної єдності”
Ⅴ Президент України Петро Порошенко прокоментував питання про необхідність виборів у розпал війни.
“Вибори в Україні зараз — це вбивство національної єдності”.
Маємо єднатися навколо ЗСУ і оборони України.
Наше завдання зараз — виграти війну.
Наша мета — Перемога України!
• Вибори можуть підірвати національну єдність.
На цьому ще у 2023 році наголошували чисельні громадянські організації, зокрема, Громадянська мережа «ОПОРА» і «Transparency International».
Проте, у zє-узурпаторів вже "вибори"!
У zє-узурпаторів взагалі з 2019 року в головах лиш "рєйтінґі і вибори".
Громадські організації проти проведення виборів в Україні під час війни
«Transparency International» ще восени 2023 року публікувала спільну заяву громадських організацій України з ключовими арґументами проти проведення виборів в Україні під час війни.
• Вибори і повномасштабна війна — несумісні.
Ця ідея вкрай небезпечна та призведе до втрати легітимності як процесу, так і виборних органів, а з високою імовірністю — і до значної дестабілізації держави в цілому. Ключовими є виклики, пов’язані з вільним формуванням політичної волі в умовах активної фази війни, неможливістю забезпечити повноцінну участь військових і виборців за кордоном, відсутністю політичної конкуренції в умовах звуження прав і свобод під час правового режиму воєнного стану.
Україна — демократична країна з активним громадянським суспільством, яке виборювало своє право голосу та участі в системі державного управління через мирні акції протесту, неодноразово виступало проти фальсифікаторів виборів та зупиняло спробу вибудувати автократію в себе вдома під час Помаранчевої революції (2004) та Революції Гідності (2013–2014). Після 2014 року, національні вибори в Україні також були визнані демократичними, вільними та справедливими як місцевими, так і міжнародними спостережними місіями. Саме громадяни України і є основою її стійкості перед зовнішньою загрозою та спротиву повномасштабному російському вторгненню.
Українське суспільство чутливе до подвійних стандартів. Воно боролося та зараз воює за свої переконання. Ціна такої боротьби — життя військових і цивільних. Щодня. Без пауз і відпочинку. Українців точно не можна звинуватити в страху чи небажанні брати на себе відповідальність за долю своєї держави. Тож думку її громадян зараз повинні почути наші найщиріші партнери.
Вибори не можна провести під час війни, тому що:
• Вибори самі по собі не дорівнюють демократії, а формальний акт голосування не є безумовним підтвердженням демократичності режиму.
Якщо конкурентна політична боротьба неможлива в умовах війни, то вибори точно не є вільними. Вибори — це не день голосування, а гучні дебати між різними таборами про кращу програму розвитку держави. Такий діалог буває вкрай гарячим і нестерпно відкритим, але тільки він забезпечує справжні демократичні процедури.
• Проведення виборів під час війни здатне підірвати національну єдність.
Дезінформація, яку масово поширюють в Україні та у Світі росіяни, буде спрямована на підрив довіри до організаторів та учасників кампанії з метою делегітимізації процесу та його результатів. Розкол суспільства може бути спровокований тим, що в умовах війни справжні герої воюють і ризикують своїм життям, натомість, політики цинічно борються за владу. Доки військові й волонтери в силу своїх щоденних пріоритетів не зможуть брати участь у кампанії не лише як виборці, а й як кандидати, це стане приводом для внутрішніх протистоянь і непорозумінь. Якщо громадяни України, які перебувають за кордоном, не зможуть реалізувати право голосу або стати кандидатами, які роблять посильний внесок у програму розвитку повоєнної України, це спровокує розкол між біженцями та місцевими.
• Законодавство забороняє проведення виборів під час воєнного стану.
Закони, які теж мають цілковиту легітимність та повинні виконуватися всіма, а не лише зацікавленими сторонами, прямо забороняють проведення будь-яких виборів, в тому числі президентських, в умовах війни.
Будь-які зміни до законодавства, спрямовані на те, щоб зробити вибори під час війни формально "законними", будуть суперечити Конституції та міжнародним стандартам.
• Несумісність у правовому режимі виборів і воєнного стану.
Правовий режим воєнного стану законодавчо обмежує права і свободи, тоді як вибори потребують їх розширення та захисту.
Ці стани — несумісні. Згідно зі статтею 64 Конституції України, в умовах воєнного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод, внаслідок чого під час війни неможливо повністю забезпечити свободу слова і преси, що є запорукою вільної та чесної конкуренції на виборах. В умовах війни вся система державної влади, місцевого самоврядування, суспільство повинно бути сфокусоване на безпеці й обороні, а для цього потрібні ресурси: люди, фінанси, час на підготовку. Головним ресурсом в умовах війни є тотальна мобілізованість громадян та довіра між державою і суспільством. Спільний інтерес — перемога, а політичні баталії необхідно відкласти до мирного часу. В умовах війни держава та суспільство мають один пріоритет — вижити і вистояти проти людиноненависницького режиму.
• Операційні труднощі виборів під час війни.
Перед Україною постануть екстремальні безпекові та операційні виклики, які не можливо подолати жодними змінами до законодавства: знищена інфраструктура, фактична неможливість забезпечити повну безпеку всіх учасників процесу, необхідність забезпечити право голосу більше як 7 млн громадян, переміщених за кордон і всередині країни, та понад 1 млн захисників, складність залучення в умовах війни поліції — частини Сил Оборони України — для охорони виборів тощо. Оскільки ~20%, території нашої країни окуповані або є місцем бойових дій, ще ~20% перебуває в зоні безпосередньої досяжності артилерійських установок, а ракети і безпілотники запускають по всій країні, це створить безпрецедентні та невиправдані ризики. Україна як держава, де життя та здоров’я людей визначено найвищими соціальними цінностями, не може ризикувати життями мільйонів своїх громадян, коли Росія цілеспрямовано вчиняє ракетні атаки та жорстоко вбиває цивільне населення по всій країні. Ймовірна масована ракетна атака в день голосування унеможливить доступ громадян до дільниць та призведе до зриву процесу. Неможливість гарантій досягнути кінцевого результату виборів є зручним інструментом політичного тиску країни-агресора. Не слід також забувати про неможливість віддати свій голос у таких умовах людям з інвалідністю, в тому числі ветеранам та ветеранкам, які отримали інвалідність під час війни.
• Дороговартісність виборів під час війни.
Проведення повоєнних виборів в Україні буде дороговартісним через наслідки війни з Росією. У воєнний же час такі витрати є невиправданими та цинічними, адже Україна все ще бореться за своє існування і потребує більше зброї та боєприпасів, оснащення лікарень та іншої гуманітарної допомоги.
Безсумнівно, вибори в Україні мають відбутися — але тільки після завершення війни і перемоги України, настання безпекових та інших умов, за яких такі вибори буде можливо організувати вільно, чесно, демократично і доступно.
На цьому ще восени 2023 року наголошували у спільній заяві чисельні громадські організації України під егідою «Transparency International»
“Вибори можуть підірвати національну єдність” — наголошувала Громадянська мережа «ОПОРА» ще восени 2023 року.
ДОВІДКА:
Всеукраїнська громадська організація “Громадянська мережа «ОПОРА»” — неурядова всеукраїнська організація громадського контролю та адвокації у сфері виборів, парламентаризму, освіти, управління спільною власністю, енергоефективності, місцевого самоврядування, а також всеосяжного впровадження принципу відкритих даних.
«ОПОРА» арґументувала небезпечні ризики виборів під час війни.
• Вибори і війна несумісні.
Так, вибори є життєво важливою передумовою демократії, і ми з цим згодні. Однак, коли мільйони Українців тікають від війни за кордон і тисячі перебувають на лінії фронту, вибори в Україні до закінчення війни не будуть вільними і справедливими. Вони грубо порушуватимуть Конституцію, зроблять виборчі дільниці легкою мішенню для російських ракет і виснажать український бюджет.
Громадянське суспільство України протягом багатьох років наполегливо боролося проти фальсифікацій та авторитаризму на виборах шляхом демократичних реформ. Зараз наші громадяни є основою неймовірного опору України російському вторгненню. Безстрашно жертвуючи життям, щоб захистити свою країну і демократію, переважна більшість Українців підтримує ідею проведення виборів лише після війни, навіть якщо це означає ще довше очікування. І те, що вони говорять, не можна ігнорувати.
• В умовах воєнного стану вибори в Україні заборонені.
Конституція України забороняє проведення виборів під час воєнного стану, який був запроваджений із початком повномасштабної війни "рф" в лютому 2022 року. Для проведення виборів необхідно внести зміни до Конституції або скасувати воєнний стан.
• Україна зіткнеться з непереборними операційними труднощами.
Наразі понад 20% території України окуповано "рф". Ще довкола 20% тривають важкі бої, а вся Україна зазнає постійних ракетних і безпілотних атак. Сирени повітряної тривоги, які щодня лунають у різних регіонах, перериватимуть виборчий процес, не кажучи вже про небезпеку. Близько 8 мільйонів людей втекли за кордон після початку повномасштабної війни, і їм також потрібно буде проголосувати, що може стати проблемою, оскільки посольства та консульства України за кордоном мають обмежені можливості. Ще від 5 до 12 мільйонів людей стали внутрішньо переміщеними всередині України, і також потрібно буде надати їм відповідні приміщення та провести всебічну кампанію щодо того, як вони можуть проголосувати.
• Вибори коштуватимуть дорого в умовах війни з "рф".
Витрати, пов'язані з проведенням виборів в умовах руйнувань і хаосу, спричинених війною, є невиправданими, коли Україна продовжує боротися за своє існування. Києву доведеться виділяти кошти на відновлення зруйнованої інфраструктури, організацію голосування для мільйонів переміщених осіб за кордоном та забезпечення безпеки виборчих дільниць. Україна критично потребує цих коштів, щоб спрямувати їх на військові дії.
• Вибори можуть підірвати національну єдність.
Політична конкуренція — критично важлива для демократичних процесів у мирний час, але під час війни політичний розбрат може призвести до нестабільності та національної роз'єднаності. У цей період російська дезінформація отримає ширший простір для маніпуляцій, що дозволить "рф" спотворювати реальність в Україні й міжнародну підтримку України.
Вибори — наріжний камінь, але не гарантія демократії.
Вибори мають вирішальне значення для функціонування демократії, але цей процес має бути вільним і чесним, а також забезпечувати можливість політичного самовираження і здорової конкуренції.
Українці чітко заявляють про свої пріоритети й спільні інтереси: вижити та перемогти у війні.
Громадянська мережа «ОПОРА» навела ці арґументи ще восени 2023 року.
На початку 2025 року ці арґументи все ще актуальні в умовах війни.
Вибори під час війни: чи можливо їх провести та чи потрібні вони взагалі
“5 канал” навесні 2024 року аналізував можливості ймовірного проведення виборів під час війни.
Чи є шанс змінити владу, що може пришвидшити вибори і чи потрібно це взагалі – з'ясовувала журналістка "5 каналу" Марта Шикула.
В сюжеті "5 каналу" експерти і політологи обговорювали можливості проведення президентських виборів під час війни.
Війна і вибори — речі несумісні, кажуть експерти.
По-перше, це забороняє Закон і Конституція України.
По-друге, під час воєнного стану неможливо дотриматися всіх норм виборчого права. І основне, результати виборів — чи то парламентських, чи президентських — мають бути визнані міжнародною спільною.
— „Вибори під час війни — можуть дестабілізувати ситуацію в країні і призвести до інших негативних наслідків“… — вважає політолог Ігор Рейтерович.
— „Дуже багато громадян перебувають за кордоном. Тому зрозуміло, що є проблема з тим, що вони не проголосують. Ми маємо проблему з голосуванням людей, які зараз на передовій, але ще більш важливим щодо збройних сил і наших воїнів є проблема реалізації пасивного виборчого права. Ці кандидати, люди достойні, які жертвують своїм життям, вони не матимуть можливості балотуватися і не матимуть можливості проводити виборчу кампанію. І багато інших технічних проблем, пов’язаних із безпекою виборів і безпекою виборців. Якщо наші вибори відбуватимуться в умовах воєнного стану, то в цей день буде багато ракетних обстрілів, безпілотників, жодна потенційна жертва не вартує того, щоб обирати владу. Наш державний реєстр виборців фактично від початку повномасштабного вторгнення не працює“… — пояснює політолог Микола Бучин.
А як голосувати Українцям на тимчасово окупованих територіях та у прифронтовій смузі — теж питання…
Тому до завершення воєнного стану переобрати владу, найімовірніше, Українці шансів не мають — наголошує “5 канал”.
— „Навіть якщо зупинять активні бойові дії, навіть якщо буде якесь фактично перемир’я, я не маю на увазі підписання якоїсь мирної угоди, а просто фактично перемир’я — то гіпотетично можна в такому разі не продовжувати дії воєнного стану. Але, на думку експертів, зокрема міжнародних, потрібно щонайменше 6 місяців, аби відновити роботу реєстру виборців, і взагалі відновити всю інфраструктуру виборчу, повноцінно, щоб усе запрацювало. Це не означає, що сьогодні закінчився воєнний стан, а завтра вже починаємо виборчий процес — так це не працює“… — наголошує екс-заступник голови ЦВК України Андрій Маґера.
Андрій Маґера — екс-заступник голови ЦВК України юрист і експерт із конституційного права Центру політико-правових реформ на “Еспресо” розтлумачів у чому складність проведення виборів під час війни.
Під час широкомасштабних бойових дій реалізувати щонайменше два з пʼяти чинних конституційних принципів неможливо.
— Принцип вільних виборів передбачає два важливих елементи: можливість для виборця вільно сформувати свою політичну волю; можливість для виборця вільно реалізувати свою політичну волю.
— Принцип загальних виборів передбачає можливість для всіх виборців забезпечити право голосу, в тому числі для переселенців і біженців.
Під час широкомасштабних бойових дій реалізувати ці два принципи (з пʼяти чинних конституційних принципів) є неможливо.
Відтак процес, який не ґрунтується на основних принципах виборчого права, не є виборчим.
Як наслідок, виникнуть питання леґітимності (визнання) цих виборів як усередині країни, так і ззовні.
До речі, щодо леґітимності…
• 21.Ⅴ.2024. Леґітимний чи нелеґітимний?
• 20.Ⅴ.2024 — zє-цюцюрон нелеґітимний
Варто нагадати також, що президентські повноваження шостого президента завершились у травні-2024, проте, шостий президент все ще виконує роль президента, а zє-узурпатори лишаються при владі.
Крапку в історії з виборами мав поставити Конституційний Суд України.
Проте, у zє-узурпаторів "Конституція на паузі" і Конституційний Суд теж.
ЦВК, комітет виборців — абсолютно все узурповане zє-узурпаторами!
Як проводити демократичні вибори — взагалі незрозуміло!
Тим паче, під час війни…
Більшість Українців проти проведення виборів під час війни!
Люди банально бояться навіть приймати участь у виборах під час війни…
Законодавство теж забороняє вибори під час війни, та попри це, з 2019-го постійно до "виборів" готуються zє-узурпатори, котрі впевнені, що "пабєдят".
Виходить якесь замкнуте коло безвоході, чим і користуються zє-узурпатори.
Тож, рано чи пізно, це замкнуте "зелене" коло потрібно розривати.
Але як провести вибори в умовах узурпації і війни?…
Гордієв вузол вирішили розрубати в США.
Нова адміністрація США, виконуючи обіцянку нового-старого президента США, вирішили "зупинити війну до 9 мая"!
Великодень 20 квітня 2025 року має ознаменуватись припиненням вогню, а далі "мир через силу" з умовами, схожими на капітуляцію України, зі збереженням окупованих теренів України за рф-окупантами, після чого негайно в Україні мають бути проведені вибори на вимогу США.
Спецпредставник США з питань України та росії Кіт Келлоґ заявив, що Україна має бути готова провести вибори навіть під час війни.
Спецпосланник президента США з питань російсько-української війни Кіт Келлоґ заявив, що „більшість демократичних країн проводять вибори під час війни“.
„Ознакою здорової демократії є готовність і здатність проводити вибори навіть під час війни“, — вважає спецпосланник Трампа.
Мовляв, і у США „також були вибори в розпал воєн“, хоча, при цьому на території США не йшла війна і територія США була окупована.
Добре робити такі заяви, коли впевнений, що путін не нападе.
А коли 11 років триває війна, і три роки поспіль повномашстабна війна — цікаво було б поглянути, як в таких умовах США проводили б вибори під час війни…
Про вибори у 2025 році і чому це не пустий звук
Голова правління Громадянської мережі «ОПОРА» Ольга Айвазовська публікує заяву щодо ймовірних виборів у 2025 році.
Про вибори у 2025 році і чому це не пустий звук
У 2023 році, коли ми мали першу хвилю натяків, що Україна повинна організувати вибори, щоб зберегти свій демократичний статус, «ОПОРА» разом з 200 громадськими організаціями виступила проти та навела ключові аргументи, чому вибори під час активної фази війни є небезпечними. З того часу не змінилась ані законодавча база, ані виклики, ані покращилось питання безпеки, чи не було надано Україні реальних гарантій сприяння. Більше того, військові, які на фронті, з відвертим роздратуванням реагують на повідомлення про вибори. І це я посилаюсь на людей, які разом з мережею «ОПОРА» спостерігали за процесом в полі роками, тому розуміють, чого були варті надзусилля їх провести між 2014 та 2022 роком, тож, наскільки це буде складніше зараз, коли ми продовжуємо втрачати території, а не відвойовуємо своє.
Натомість, останні дні ми чуємо нові заяви про необхідність проведення виборів, особливо за умов реалізації режиму припинення вогню. Все це лунає одночасно і від спецпредставника з питань України Кіта Келлоґа, і в заявах очільника кремля. Тож, так виглядає, що тут є причинно-наслідкові зв’язки. Це дуже турбує українських журналістів та громадян, тож я спробую трохи навести чіткість у цьому питанні, не претендуючи на істину.
Нова Адміністрація США має більш прямий підхід до комунікацій, як з друзями і партнерами, так і з ворогами. Заклики до виборів від пропрезиденського політика Лінсі Грема та доброго друга України лунали ще восени 2023 року. Світ дещо відрізняється від звичного, а питання проведення виборів для них не є унікальним. Як мені неодноразово говорили представники консервативних груп, в США вибори відбувались і під час громадянської війни, і під час Другої світової. Насправді, в 1864 році президентом США був обраний Авраам Лінкольн, хоча Південні штати Конфедерації не голосували. Аргумент про те, що то були вибори, які не знали стандартів та вимог до демократичного перезавантаження влади, приймається, але все ж власна історія та переконання є ціннісним орієнтиром. Також те, що під час Другої Світової війни активні бойові дії не охопили Америку, а основні події розгортались на інших континентах, не є для всіх переконливим. Вибори в нещодавній історії відбувались і в Афганістані, який точно не був безпечним для мирних та демократичних перетворень. Тож, з боку штатів власна історична призма створює власне ставлення до процесу. Нам обіцяють рано, чи пізно презентувати план завершення війни президента Дональда Трампа і я майже не маю сумніву, що там буде питання виборів. Відкритим залишається питання, на якому саме етапі – після режиму припинення вогню, до завершення правового режиму воєнного стану та його причин – війни, або ж після завершення активної фази війни. Моє особисте відчуття, хоча воно і бездоказове, що між припиненням вогню та до завершення правового режиму воєнного стану. За умов виключення з відповідного закону прямої заборони, такі процеси стають можливими, хоча і небажаними, якщо фактична ситуація не зміниться. росія не може надати такі гарантії, які б не могла сама порушити і звинуватити в цьому Україну.
Натомість росіяни заявляють про необхідність виборів, але зовсім з інших мотивів, з абсолютно інших причин та з повним цинізмом, як для держави, через яку у нас і не відбувається виборчий процес з 2022 року, а також як держава, що не мала чесних та вільних виборів, опозиції, свободи слова, строкатого та вільного неурядового сектору, як мінімум, вже так років п'ятнадцять. І от цей авторитарний режим щось говорить про демократію, але насправді:
• з 2014 року росія не визнає легітимність української влади, тому в після повномасштабного вторгнення і надалі переобрання ВРУ та Президента України не буде мати жодного значення для кремля, а є лише засобом тиску;
• росія створює нові та нові форми залякування через систематичні обстріли цивільної інфраструктури та вбивства мирних громадян;
• росія очікує, що коли процес розпочнеться в Україні, то вийде максимально втрутитись та використати його на свою користь, з метою доведення нас до грузинського сценарію, або зриву легітимності результатів. Якщо вибори будуть розпочаті без гарантій завершення та прозорої системи встановлення результатів, або з максимально низькою явкою через теракти, чи обстріли на дільницях (можна не використовувати балістику, а вчинити те, що вони роблять зараз з ТЦК), то в Україні буде слабко легітимна влада.
Нагадую, що сьогодні немає питання в середині країни щодо легітимності, хоча і є тьма здорової та нездорової критики чинної влади.
Якщо ще не втомились читати, то «ОПОРА» підготувала Дорожню карту для підготовки перших повоєнних виборів. Навіть, якщо вони будуть за 2-3 роки, то ми вже запізнились з якісною роботою. Натомість, в парламенті в понеділок зареєструвалось 226 нардепів, тому просто уявіть, як ВРУ буде приймати закон про ці перші повоєнні вибори… Для конфліктів притаманний період від 6 до 12 місяців підготовки за умов припинення активної фази війни. От і давайте порахуємо, чи вистачить нам часу та розуму, щоб зберегти себе та пройти гідно це випробування.
Матеріял укладено зі вказаних відкритих джерел.