Квоти на український медіа продукт
12 вересня 2016 року Президент України Петро Порошенко підписав закон «Про внесення зміни до статті 28 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" щодо визначення передач європейського виробництва».
Як змінилися квоти:
- Збережено встановлену попередньою редакцією закону квоту передач українського виробництва 50 %. Також українські передачі, як і раніше, зараховуються до європейської квоти.
- Знижено квоту передач європейського виробництва, яка є загальною європейською практикою, з 80 % до 70 %.
- До квоти європейського продукту додано ще й передачі виробництва США та Канади.
- Квоти вираховуються із загального тижневого обсягу мовлення, а не добового, що дає більшу гнучкість у програмуванні.
- Російські передачі виведено з квоти європейського та українського продукту.
- Тимчасово (до 8 листопада 2016 року – набуття чинності закону про квоти на радіо) збережено квоту 50% музичних творів українських авторів і виконавців від загального щотижневого обсягу мовлення радіостанцій. Згодом ця норма зникне, натомість для радіо з’явиться квота пісень українською мовою.
- Усі ці квоти, як і раніше, не поширюються на супутникове мовлення.
Як це виглядає в ефірі?
Якщо підсумувати всі квоти, то тижнева сітка мовлення ефірного телеканалу чи радіостанції має виглядати наступним чином: мінімум 50% - українського продукту, мінімум 20% - європейського, американського чи канадського, максимум 30% - будь-якого іншого, у тому числі російського.
А як було раніше?
Раніше добова сітка мовлення ефірного телеканалу чи радіостанції мала виглядати так: мінімум 50% - українського продукту (у тому числі – українсько-російського), мінімум 30% - європейського (у тому числі російського чи російсько-європейського), максимум 20% - будь-якого іншого (у тому числі російського). Тобто зі старими квотами в ефірі мовників міг безперешкодно домінувати російський контент.
У чому ж принципова зміна?
Найсуттєвіша зміна — це виведення російського продукту з квоти європейського. Дотепер передбачена законом квота європейського продукту фактично виконувалася мовниками за рахунок передач російського виробництва. Адже закон давав можливість видавати російський продукт за європейський і навіть за український.
Чи є в нас якісна музика?
Ці зміни до закону закривають дірку в законі, через яку весь московський медіа шлак показували як європейський чи спільний український продукт. Через цю дірку, не порушуючи норм та законів, за бажання можна було і на всі 100% заповнити сітку московським медіа шлаком, що деякі радіостанції та телеканали і робили. Всі ці зміни відкривають пряму дорогу для українського продукту. І постає лише питання до Нацради України з питань телебачення і радіомовлення - як за цим будуть чітко слідкувати.
І от тепер з цього приводу шириться нова хвиля - де, мовляв, радіостанціям знайти стільки української музики щоб якісно покрити ефірний час. Мовляв - в нас музики майже не має і т.д.
Так, що я хочу вам сказати. В нас музики є і багато і досить якісної. Варто лиш трішки копнути. Останнім часом з'являється дуже багато цікавих як рок та і поп-рок гуртів. "Фіолет", "Без обмежень", "Антитіла", "Був'є", "Восьмий день" та ще дуже багато інших виконавців та гуртів. Варто лиш поглянути на сайт «Нотатки», де зібрані кліпи та релізи українських гуртів, і можна зрозуміти, що музики в нас є багато і багато якісної. Це, не кажучи про таких динозаврів української музики як: "Скрябін", "О.Е.", "Друга Ріка", "ВВ", "Брати Гадюкини", "Плач Єремії", "ТІК", "Тартак", "Руслана", "ТНМК" та багато інших.
Тобто музики є і багато якісної і тут головне - позбавитись імперських шаблонів в мозку, що все українське - апріорі погане та не якісне. Ну і на додаток до цього - іноді пропозиція породжує попит, і фм-станції самі можуть платити виконавцям, інвестуючи таким чином гроші в нашу музику, що зробить її ще більш якісною. Це як ефект доміно, або процес з позитивним зворотнім зв'язком.
Варто просто викинути з голів імперські шаблони і фінансувати своє, і досить жалітись!
І все це стосується не лише фм-станцій, а й телеканалів. Вони можуть самі знімати україномовні серіали чи замовляти такі. Треба лиш те саме, що й з фм-станціями - скинути шаблони і фінансувати своє, яке згодом буде прибутки давати.
А це все ще й дасть величезний культурний, мовний, економічний ефект та навіть ефект в обороноздатності. Бо це закладається фундамент в націю.
© Олег Петрук
© «Порохівниця»