Перейти до контенту

“Під знаком трактора” — до 100-річчя першого українського трактора «Запорожець»

“Під знаком трактора”
до 100-річчя першого українського трактора «Запорожець»

 
До 100-річчя першого українського трактора «Запорожець» і до 100-річчя українського тракторобудування в Харкові відбулась презентація історико-публіцистичного видання “Під знаком трактора”. Автором моноґрафії є Віктор Козоріз, який також доклався до випуску куверту і марки до 100-річчя першого українського трактора «Запорожець».

“Під знаком трактора”

Презентацію книги “Під знаком трактора” відкрила Ольга Сошникова — директорка Харківського історичного музею імені М.Ф. Сумцова, який посприяв проведенню цього заходу та доповнив своєю виставкою з історії харківського тракторобудування і гарними світлинами.

А чи відомо вам, що захоплені під час Першої Світової війни танки використовувалися замість тракторів в совєтських "колхозах" у 1920-ті роки?
А як виглядали перші трактори, що орали наші землі і що вони були американського виробництва, знаєте?
А скільки модифікацій тракторів для різних потреб суспільства випустив Харківський тракторний завод за свої 90 років виробництва?
Все це і багато цікавого ви можете дізнатися з моноґрафії Віктора Козоріза “Під знаком трактора” 2021 року, презентація якої відбулася в Харкові, у Харківському історичному музеї імені М.Ф.Сумцова.
Артефакти, які представив колектив музею на виставці-презентації, промовисто доповнювали висновки автора.
Примірник моноґрафії “Під знаком трактора” є в бібліотеці музею.
Вивчайте, друзі, свою історію, щоб не вивчати чужу!

Презентація історико-публіцистичного видання “Під знаком трактора” вийшла цікава, змістовна і корисна. Відбулось знайомство з невідомими сторінками історії вітчизняної науки і техніки.
У заході брали участь автор моноґрафії “Під знаком трактора” Віктор Козоріз і доктор історичних наук, професор Олександр Кривоконь, який захистив дисертацію з історії українського тракторобудування.
Фахівці українського тракторного світу провели захоплюючу презентаційно-оповідальну подорож по історичним шляхам становлення тракторизації!

Говорили про перший український трактор “Запорожець”, який у 1920-х роках випускали в місті Токмак на Запорожжі, а також про трактор “Комунар”, який випускали на Харківському паровозобудівному заводі ще до того, як з'явився ХТЗ.

Пан Віктор Козоріз розповів про роботу над моноґрафією:
— Не скажу, що це головна книга мого життя, але вона справді дуже важлива. Спочатку я планував, що це буде моя кандидатська дисертація, а потім плюнув на все і зробив книгу історико-публіцистичних нарисів. Бо як ще можна поєднати тракторну тематику і кіномистецтво, науково-технічний прогрес і поезію?
Ну, ви ж пам'ятаєте шедевр Тичини: "Трактор в полі дир-дир-дир..." 😉
Хочу зазначити, що поштовхом до написання цієї книги став черговий перегляд фільму "Земля", Олександра Довженка, в якому трактору була відведена одна з головних ролей. Культ трактора в кіномистецтві і в літературі — це окрема тема.
У книзі також висвітлено процеси, які передували широкій тракторизації та сприяли появі в Україні перших тракторів. Спочатку це були парові трактори. А вже потім з'явились американські “Фордзони”, “Інтернаціонали” та інші.

Історико-публіцистичне видання “Під знаком трактора” буде передано в наукові та публічні бібліотеки, видання також пішло в люди і вже отримало перші схвальні відгуки науковців та пересічних читачів.
Замовити моноґрафію Віктора Козоріза “Під знаком трактора” охочі можуть безпосередньо у автора.

Пан Віктор Козоріз дякує своїм друзям і колеґам, які сприяли виданню цієї книги, історикам і краєзнавцям, які допомагали в пошуку архівно-історичних матеріалів, а також рецензентам: д.і.н. професору О.Г. Кривоконю, к.і.н.професору В.М.Мельниченку, д.т.н. академіку В.І.Мельнику.

Верстку і дизайн книжки забезпечило черкаське видавництво “Вертикаль”.

Філателія

Було згадано й про нещодавній випуск 22.Х.2021 куверту і марки до 100-річчя першого українського трактора «Запорожець» зі спецпогашенням першого дня поштової марки одночасно на Головній Пошті в Києві і в Токмаку.

Пан Віктор Козоріз зауважив:
— Пишаюся, що з доктором історичних наук Олександром Кривоконем ми також долучилися до цього важливого проєкту. Власне, розробляючи заходи до 100-річчя українського тракторобудування, ми й запропонували гендиректору «Укрпошти» Ігорю Смілянському видати марку і конверт із зображенням першого українського трактора, який на початку 20-х років минулого століття виробляти в містечку Токмак на Запоріжжі. А художник Валерій Руденко довів нашу ідею до логічного завершення.

Історія

Наприкінці ХІХ століття німець І. Фукс і австрійський підданий Й. Кляйнер відкрили в місті Великий Токмак свої заводи по виготовленню та ремонту сільськогосподарських машин та знарядь. Заводи Фукса і Кляйнера вважалися одними з найбільших підприємств на півдні України і в тогочасній Россійській імперії. З початком Першої Світової війни заводи Фукса і Кляйнера були секвестровані царським урядом і передані у розпорядження Південно-Західного фронту.

1923—1925 — Токмак — трактори “Запорожець” на колишньому заводі Фукса і Кляйнера

В 1921 році заводи сільськогосподарських машин об’єднані в одне підприємство — Перший державний завод сільськогосподарських машин і знарядь, який у 1922 році перейменований в “Червоний прогрес”. В 1923 році колектив заводу “Червоний прогрес” почав серійний випуск тракторів першої вітчизняної конструкції — “Запорожець”. (Насправді, цей трактор розроблявся ще на заводі Фукса і Кляйнера, а Совєти просто "присвоїли" собі винахід і назвали "первий совєтскій трактор", та навіть один подарували лєніну[примітка — «Порохівниця»])
Базовими елементами стали: 12-сильний двотактний одноциліндровий нафтової двигун “Тріумф” виробництва Велико-Токмаківського держзаводу №8.
На той час трактор “Запорожець” був одним з найкращих — мав просту конструкцію, працював на дешевій нафті будь-якої якості й відремонтувати його могли навіть у сільській кузні. Деякі екземпляри “Запорожців” пропрацювали по тридцять і більше років.
Будівництво тракторів марки “Запорожець” тривало до 1927 року включно. Всього випустили близько 800 машин. Завод “Червоний прогрес” на той час став найбільшим підприємством сільгоспмашинобудування на півдні України.

Копію трактора «Запорожець» сьогодні можна побачити на постаменті на площі навпроти історичних будівель заводоуправління Фукса і Кляйнера, де майже 100 років тому почали випуск цих тягачів. Згодом це був завод «Південдизельмаш», проте, 120-річний завод був доведений до банкрутства, розграбований, знищений і зрештою, остаточно зруйнований 2019 року оліґархом-злочинцем коломойскім...
Наразі лишився лиш постамент з трактором «Запорожець»...

І знову крадуть москалі...

Ну і наостанок...
100-річчя першого українського трактора «Запорожець» відзначають не лише в Україні...
Москалі як завжди крадуть все українське, не оминули й «Запорожець»!

Власне, вони з самого початку вкрали вже готовий німецький трактор, розроблений на заводі Фукса і Кляйнера в Токмаку. Причому, це сталось у 1921 році, через рік після совєтської окупації Токмака, коли ще не було проголошено квзідержавне утворення "СССР" (30.12.1922), а існували лиш совєтські квазіреспубліки під окупацією "РСФСР", включно з "УССР", утвореній на окупованих Совєтами теренах України.
За совєтською легендою "пєрвьій совєтскій трактор подарілі в.і.лєніну".
Відтоді москалі так його й називають.

До 100-річчя трактора "подсуєтілісь" і на "РФ".
Щоправда, забріхуються й плутаються в датах: то 1921, то 1923 пишуть.
На рассіі журнальна серія автомоделей «DeAgostini» випустила модель трактора «Запорожець» у масштабі 1:43, "нє для продажи на Украінє". Модель наштамповано в комуністичному квазіутворенні "КНР" руцями китайських рабів. Втім, на профільних форумах приватно здійснюється пересилка в Україну й ціну просять від 500 гривень.

Звісно, досліджувати й виривати у кацапів тезу про "іх трактор" необхідно, але кепсько, що в Україні не виготовлено нашої моделі до 100-річчя першого українського трактора «Запорожець»... Проте, в Україні геть не розвинутий дікастінґ і виготовлення автомоделей...
Та й не до цього зараз...

Матеріял укладено з відкритих джерел.
Першоджерела інформації та світлин:
© Віктор Козоріз © Віктор Козоріз © Віктор Козоріз © Віктор Козоріз
© Ольга Сошникова, © Тетяна Фоменко
Світлини © Dmytro Kuzubov
Ілюстрації з відкритих джерел:
© «GLF Collection», © «GLF Collection», © «GLF Collection», © «GLF Collection»
© «Вісті Придніпров’я»