Перейти до контенту

Історія державотворення формує громадян

Історія державотворення формує громадян

 
Юрій Щур

Аксіоматично, підтверджено сучасною війною, що саме історія державотворення формує майбутніх громадян Держави.
Важливо доносити до підростаючого покоління тяглість боротьби за Незалежну і Соборну Україну.


 
Вже у перші дні повномасштабного вторгнення російських військ, на окупованих ворогом територіях, почала проявлятися важлива складова путінського гасла "денацифікації". Вона полягала у вилученні з бібліотек та навчальних закладів усієї літератури, яка не відповідала критеріям "дозволеної". Перш за все — історичних видань та шкільних підручників. Головними мішенями окупантів та колаборантів, поруч із учасниками бойових дій та активістами патріотичних партій й організацій, стали керівники закладів освіти й рядові вчителі. Логіка окупанта була чітка й зрозуміла: на окупованих територіях необхідно було максимально швидко вихолостити все, що мало відношення до українського. Ледь не в кожному населеному пункті, мов мантра повторювалося "Росія тут назавжди". Пропаганда й промивання мізків через освіту мали це підкріпити на ментальному рівні.

З окупантами ситуація зрозуміла. Разом із тим, виникає логічне питання: чим українська влада протидіє окупантам на цьому, не менш важливому, відтинку фронту? Нічим. До повномасштабного вторгнення шкільний курс історії України був зведений до небезпечного мінімуму годин, в результаті чого вчителі могли лише поверхнево висвітлювати окремі загальні епізоди. І, що найгірше, без жодних акцентів на регіональних особливостях того чи іншого періоду в історії. Таким чином, у здобувачів середньої освіти могла скластися враження, що події української історії — це Київ та Львів. І лиш епізодично й спорадично — південні та східні регіони. Тим самим, з’являвся благодатний ґрунт для "засівання" ідей "одного народу", "новоросії", "російської колонізації" тощо. Тим більш, що вчителів, які самі є ретрансляторами подібних ідей на території України, на превеликий жаль, вистачало (й вистачає, не дивлячись на війну). Очевидно, люстрації заслуговують не лише політики, але й вчителі шкіл та викладачі вишів.

У 1990-х роках в українській освіті було впроваджено новий шкільний курс, який не був скалькований із совєтського навчального процесу. Мова про «Історію рідного краю», яка якраз й була покликана заповнити лакуни у регіональних аспектах загальноукраїнських процесів. Користь від такого предмету у школі була очевидною — учні цілком усвідомлювали інтегрованість свого населеного пункту/району/області до тих процесів, які відбувалися в інших місцевостях України. Таким чином формувався соборницький погляд на історію та сучасність нашої Держави.

Однак «Історія рідного краю» потрапила під "оптимізацію" навчального процесу. До слова, схожа історія з навчальною дисципліною «Історія України» у закладах вищої освіти, де вона зведена до мінімуму аудиторних годин, а часто взагалі віднесена до дисциплін за вибором. Результати такого рішення чиновників від освіти не забарилися: у школі вивчають лише ті аспекти, які потрапляють на ЗНО, а у закладах вищої освіти — у кращому випадку вивчають, всього й потрошку. Головний засадничий момент курсу історії — державотворення — залишається на манівцях.

Аксіоматично, підтверджено сучасною війною, що саме історія державотворення формує майбутніх громадян Держави. Важливо доносити до підростаючого покоління тяглість боротьби за Незалежну і Соборну Україну. Учні старших класів — майбутнє України в короткотерміновій перспективі.

Щур Юрій Ігорович — кандидат історичних наук, старший викладач кафедри новітньої історії України Запорізького національного університету, провідний науковий співробітник Запорізького науково-дослідного центру «Спадщина».

Юрій Щур
© «Український Погляд»
інтернет-ресурс ОУН(б)

 

✠ ✠ ✠
✠ ✠ ✠