Перейти до контенту

Євген Чикаленко говорив правду, а не годував цукерками

Євген Чикаленко говорив правду,
а не годував цукерками

 
Ще 100 років тому Євген Чикаленко справами доводив підтримку українському національно-визвольному рухові й власними коштами чинив опір москвинській окупації України.
Доки мав порох в порохівниці…
Нікого не нагадує?…
За 100 років нічого не змінилося, не важливо, який там у москвинів цар — московія не змінюється. Чим раніше наш народ позбудеться ілюзії, що неспротивом і замиренням можна втихомирити такого ворога, тим швидше ми його поборемо.
Борімося — поборемо!

Автор портрету Євгена Чикаленка — Марина Соченко

Євген Чикаленко:
„Взагалі вся московська людність вороже ставилася до відродження української нації, і кожна течія чи партія мотивувала це, чи виходила з свого штанд-пункту. Крайні праві, чорносотенці гостро і брудно боролися з українством, виходячи з того, що в Росії повинен бути "один царь, одна вера і один народ"; ліберали протидіяли делікатніше, але твердо стояли за "едіную неделімую Росію" і боялися всього того, що загрожує цілості її, а крайні ліві гаряче виступали проти національних рухів "во ім'я єдінства пролетаріяту".
Коли українство піднімало голову і виявляло претензії навіть тільки на самостійне культурне життя, то всі оті ворогуючі між собою російські партії чи течії об'єднувалися в поборюванні українського руху, виступаючи проти українства, як тепер кажуть, одним фронтом.
Пам'ятаю, що відомий кадет, публіцист Ізґоєв цинічно одверто висловився друком, що "ліпше було б, якби український рух задушено було б брудними руками чорносотенного правительства, щоб не довелося його потім душити (чистими!)руками русской дємократіі"
В московські газеті "Утро Росії" з'явилася редакційна стаття, в якій доносилося, що українська газета в Росії видається за німецькі гроші. Я поставив редакції газети ультиматум — або спростувати цей донос, або я потягну її до суду за наклеп, бо українська газета в Росії є тільки одна, яку видаю я, а тому вважаю себе зачепленим цим доносом…
А тим часом ми не тільки не дістали жодного пфенінга, жодного геллера з-за кордону, а навпаки, ще підпирали своїми грішми наукове т-во ім. Шевченка, ріжні українські інституції та видавництва в Австрії…“
— Євген Чикаленко “Щоденник”

Христина Морозова

"Олігарх здорової людини"

Розповім вам про "олігарха здорової людини".
На його честь не назвали вулицю в Києві. Однак якби не він, третини людей зі шкільних підручників ніколи туди б не потрапили. Знаєте, як у фільмі “Назад у майбутнє”, прибираєш одну людину, і цілий натовп зникає на фото. Такою людиною для українського ХХ століття є Євген Харлампійович Чикаленко.

Це він любив повторювати, що Україну слід любити до глибини власної кишені. Якось письменник Мордовець написав про поневіряння українських авторів у російських видавництвах. Це прочитав Чикаленко і сказав, що платитиме стільки ж, як росіяни, якщо Мордовець писатиме українською.
Десь відтоді він став одним з менеджерів українського культурного руху, як би ми зараз це назвали. Питав Рєпіна, чи не хоче він писати картини на українські сюжети? Платив Коцюбинському 1000 золотих карбованців на рік, на той час, дуже пристойні гроші. Бо так, виявляється, українські письменники мають щось їсти, щоб писати. Фінансував Франка, Кобилянську, Грушевського, Винниченка. Підтримав матеріально видання "Словаря української мови" Бориса Грінченка.

Чикаленко дав грошей на першу українську щоденну газету, українську школу, книгарню, перше велике українське видавництво.

„Хоч і поганенька “Рада”, але все-таки вона свідчить — ми живі як нація, ми ще не вмерли! Смерть такої газети від анемії — це друге Берестечко, величезний удар по нашому національному рухові…“

„Я не раз казав, що коли не матимемо своєї преси, школи, або хоча б такого геніального брехуна, як Сенкевич, щоб розбудив у широких колах національну свідомість, то станемо провансальцями…“

Дав гроші на будівництво Академічного дому у Львові. Йому було важливо, щоб в кімнаті жили один, максимум два студенти, щоб все з комфортом і по-людськи. Хто передав гроші? "Один невідомий добродій". До речі, пізніше в цьому домі збиралися Бандера та Шухевич, але то вже інша історія. Викупив землю в Алупці, щоб збудувати пансіон для хворих українських письменників.
Євген Харлампійович втратив 8-річну доньку. І вирішив вшанувати її пам’ять, віддавши частину грошей, які відкладав для посагу доньці, для журналу “Київська старовина” для премії за найкращий твір з історії України.

Саме Євгена Чикаленка зобразив Іван Карпенко-Карий у п'єсі “Хазяїн”. Його дивувало, що Чикаленко не витрачає грошей на себе. Але Чикаленко міг запросто продати один зі своїх будинків, бо бракувало коштів на газету. Якщо потрібно було терміново профінансувати черговий український проєкт, він просто відрізав від своїх земель і продавав.

„Не сотворений я на перші ролі, ніколи їх не грав і не претендував на їх, а робив те, що мені давало моральне задоволення, а через те й заслуги мої не великі…“

Євген Чикаленко — кольоризована світлина

„Легко любити Україну до глибини душі, а ви спробуйте любити її до глибини своєї кишені.“
— Євген Чикаленко

Звідки ж кошти? Чикаленко був агрономом, напрочуд успішним. Його книжка “Розмови про сільське хазяйство” за популярністю у селян була другою після Кобзаря. Півмільйонний тираж, дві великі срібні й одна золота медалі від сільськогосподарських товариств. Але видання книжки українською Чикаленко добивався 5 років. На своїх землях активно впроваджував трактор замість сохи, використовував технологію чорного пару. Коли по всій Російській імперії була засуха, у Чикаленка з врожаями все було добре.

Про його погляди.
Чикаленко говорив українською, в дитинстві його дражнили, бо, мовляв, говорить "мужицькою" мовою. Робив ставку на середніх землевласників, мабуть, зараз їх можна назвати середнім класом.
Один з ініціаторів скликання Центральної Ради. Власне ідея Центральної Ради народилася у нього вдома.
Відмовився бути міністром агрополітики. Не вважав себе політиком, а тому відмовився бути Гетьманом на користь Скоропадського.

„Говорю правду, а не годую цукерками!“

„Українським монархом не може бути ні Скоропадський, ні Петлюра, ні хтось інший свій, бо на свойому ми, зі своєї недисциплінованості, не об'єднаємося, неомиримося, а знову тільки якийсь варяг, як в старовину; якийсь чужоземний королевич, що матиме за собою піддержку якоїсь держави, прийде зі своєю гвардією, привезе своїх, а не московських фахівців, чи спеців, і поведе політику понадклясову, понадпартійну і зорганізує державу з неграмотних хліборобів, як це зробили в наші часи чужоземні королевичі в Греції, Румунії, Болгарії.“

„Німці нам не страшні; кацапи страшніші, але не через те, що вони нас обрусять: коли не обрусили нас за 250 років, то не зможуть обрусити й далі. Вони страшні Україні своєю некультурністю: під московським пануванням наш народ не розвинувся, а понизився культурно, навіть став менш грамотним…“

„Хочете соціалістичну революцію — отримаєте безкінечну Росію…“

„Колись Україна таки буде самостійною. Не пропадуть дурно отсих майже два роки самостійного існування, не пропаде марно ота кров, яку проливають тепер українці, не минеться безслідно оте обдирання народу московськими большевиками; свідомість національна серед українського народу за цих два роки зросла безмірно більше, ніж за останніх 200 років, і тепер вже ніякі заходи наших сусідів-ворогів не зможуть викреслити, витерти з життя нашого народу отої свідомости.“

А далі, а що далі?
Прийшли більшовики, і він змушений був емігрувати, сподіваючись повернутися, коли Україну звільнять від комуняк. Звісно, землі й маєтки в еміграцію не забереш. За кордоном жив бідно, збирав в лісі деревину на розтопку. Щоб зібрати йому кошти на операцію на шлунку, знайомі розмістили оголошення в газеті української громади у Сполучених Штатах. Сам Чикаленко соромився приймати таку допомогу.

„Хотілося б ще трохи пожити, щоб побачити, чим скінчиться доля України, про яку я весь свідомий вік клопотався і про яку дбав. Всі зайві гроші, що зоставалися від мого скромного життя, я віддавав на українські справи, про які вже й позабував… Ось чому я не склав собі запасу на старість…“

Заповідав розвіяти свій прах у рідному селі Перешори на Одещині…
Вийшло інакше… Після заплутаної детективної історії урна з його прахом була втрачена…

Я от думаю про той конкурс на кращий твір з історії України.
Ну чому у нас постійно пам'ять як у рибок?
Людина послідовно, регулярно, щедро фінансувала українську культуру, освіту, політику, економіку. Не знаю, що б без цих зусиль від нас залишилося у ХХ столітті. А ми навіть вулицю чи станцію метро не можемо назвати на його честь. Мертвим це вже не потрібно, а от живим було б дуже корисно знати про Євгена Чикаленка. Знати, що ось так можна.
В коментарях щодо перейменування вулиці в столиці питали "до чого тут Лєв Толстой?". От і я думаю, ну до чого тут взагалі Лєв Толстой?

Матеріяли з відкритих джерел:
© Христина Морозова
© «Україноцентризм»